12 februari 2013

Nya OS-sporter

Diskussionen kring vilka sporter som ska få plats i OS dyker upp sådär ett par gånger om året. Idag tog den såklart ny fart när det blev klart brottningen kastas ut och får sälla sig till övriga sökande sporter. Jag är inte förvånad alls, korruptionen är åtminstone för oss svenskar välkänd även om vi säkert också är överdrivet partiska.

Vad ska vi nu förvänta oss vad gäller nya sporter? Många av oss, men säkert flest i Asien och Latinamerika, vill se baseboll/softboll tillbaka men frågan är om det är troligt. Internationellt går arbetet med dopning framåt medan det likt brottningen (jag vågar inte alls svara för hur jämförbart det är) finns en stor portion svågerpolitik inom sporten samtidigt som det inom MLB trots konstanta förbättringar inte händer något.  Dessutom fick basebollen en släng av doping förra året vilket knappast gynnade opinionen här i Sverige.

Skall jag våga mig på en okvalificerad gissning så ligger nog wakeboard och karate bra till. En ung sport utan dåligt rykte och en mycket äldre sport, även den utan dåligt rykte. Dåligt rykte kan man klara sig kvar på (cykelsporten, någon?) men du kommer knappast in på dåligt rykte. Klättring och wushu kan jag för lite om för att våga uttala mig om, rullskridsko känns som en kanske-sport och squash är inte en publiksport för fem öre. Jag skulle såklart jubla om det blev baseboll i OS redan 2020 igen men det känns otroligt.

SvD, SvDAB, AB, DN, GP

1 kommentar:

  1. Det som framförallt talar mot baseboll tror jag är att det är en lagsport, vilket kräver fler deltagare = större OS-trupper, större OS-by, dyrare evenemang. När intresset för sporten inte känns speciellt utbrett globalt tror jag det är lätt att förbise den, tyvärr.

    SvaraRadera