23 juli 2013

Braun är en skitstövel av Lance-mått!

(Foto: Jonathan Daniel/Getty Images)
Så blev det då bekräftat, det som alla med några få undantag redan förstått. Ryan Braun har erkänt doping efter att Major League Baseball gjort det omöjligt för honom att ljuga mer. För den inom basebollen oinvigde kan 65 matchers avstängning tyckas som ett hårt dopingstraff för första förseelsen, men när man får veta att varje säsong är 162 matcher och att Brauns avstägning endast är två och en halv månad så inser man hur patetiskt straffet faktiskt är.

Sen finns det en hel del graverade uppgifter kring Braun som gör hela händelsen så mycket värre(!) och som får mig att önska att killen blir utbuad under resten av sin karriär. Flera av er vet kanske att Braun var på tapeten redan ifjol. Då var Braun regerande MVP i National League, en titel han knappt hade gjort sig förtjänt av om han hade varit ren (Matt Kemp hade en enligt mig en bättre säsong). Ett dopingprov visade sig vara positivt och 50 matchers väntade. Braun överklagade dock och blev frikänd på en teknikalitet som kan få blodet att koka på mig. Vad Braun och hans advokater gjorde var att peka på att dopingkontrollanten inte hade följt alla regler exakt och därmed givit någon möjlighet att mixtra med provet. USADA och WADA:s regler hade följts och alla sigill och plomberingar avr intakta men advokaterna fick honom ändå frikänd och därmed misskrediterade man kontrollanten som hade haft hand om provet. Kontrollanten fick sitt liv synat i sömmarna och fick ta emot hot från fans utan att han faktiskt gjort något fel. Jag förutsätter attt Braun planerar en ursäkt till Dino Laurenzi Jr för att ha smutskastat honom!

Eller för att citera Ryan Braun efter förra årets beslut: "I am very pleased and relieved by today's decision. It is the first step in restoring my good name and reputation. We were able to get through this because I am innocent and the truth is on our side."

Jag finner inga fler ord!

SvD, DN, AB

3 kommentarer:

  1. Vi kommer säkerligen få ett erkännande från Alex Rodriquez inom några veckor också. Initierade personer i undersökningsarbetet påstår att bevisen mot honom är större än de mot Braun.

    Trista nyheter men även på något sätt glädjande att det blir fällda domar. Tänk om detta fått pågå i ytterligare 8-10 år till utan att vi fått veta något, då hade vi definitivt haft en ny steroidera. Det förutsätter förstås att det här var en isolerad klinik och att det inte pågår på övriga kliniker med andra spelare.... Önsketänkande!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet!
    Andreas: Visst är det trist att spelare åker fast för doping/är dopade, men jag ser mest det positiva. Dopingen i MLB är stor och med allra största sannolikhet utspridd över alla lag. Att någon åker fast ser jag mest som en fuskare mindre i sporten. Skulle ingen åka fast skulle jag se det som att dopingen segrat.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte orkat skriva något om Ryan Braun, men ni vet ju redan hur jag känner i frågan. Att A-Rod m.fl. också kommer att bli avstängda ser jag som självklart och jag tror att det kommer att vara fler än vad man skulle önska som har varit och smutsat ner sig...

    Tyvärr tror jag att detta bara är den berömda toppen på isberget för trots att MLB redan har och kommer att döma fuskare så bevisar Biogenesis-härvan bara hur svårt det är att fånga de som fuskar. För tyvärr så har ju inte alla de som är inblandade blivit testade positivt för doping utan bevisen finns i papper och i ett vittnesmål från den skitstövel som från början gett ut dopingpreparaten.

    Tills vi har sett ett testsystem som gör att fuskare inte kan slippa igenom utan att i alla fall lämna ifrån sig ett test så kommer dopingen att regera inom basebollen. Och till skillnad från många andra sporter så vet ju MLB vart spelarna är åtminstone sju månader per år.

    Så börja testa mer regelbundet under säsongen, gör några oanmälda test under offseason så har vi i alla fall en chans att fånga de som vill fuska. Och förhoppningsvis slippa se ytterligare en generation se vinsterna i att proppa i sig förbjudna preparat.

    Tack Magnus för att du skrev det här inlägget. Och trots att jag anser att Lance Armstrong är en fuskare av stora mått så anser jag hans felsteg vara en piss i Vättern mot Ryan Braun. För Lance tävlade mot andra som pumpade i sig precis lika mycket skit som han. Braun gjorde det mot motståndare som i alla fall förhoppningsvis är rena.

    SvaraRadera